Voorkomen is beter dan genezen, zeker waar. Maar vroeg of laat gaat er toch wel eens iets mis met een auto. Onderdelen verslijten en ongelukjes gebeuren. Op zo’n moment is het fijn als een monteur de problematiek vaststelt, een prijsopgave geeft en aangeeft wanneer de auto gerepareerd kan worden. Met die informatie kan de voertuig eigenaar beslissen of het past binnen budget en tijd.
In dit artikel noemen we vaak voorkomende auto onderdelen welke stuk gaan en richtprijzen om deze problemen te verhelpen.
Een auto bestaat uit heel veel delen
Prijsopgave
In geval er extra aandachtspunten zijn, dan vernemen we dat graag vooraf zodat we daar rekening mee kunnen houden. We zorgen dat u duidelijke informatie krijgt waarmee u een afgewogen beslissing kunt maken.
U kunt zelf online de reparatie afspraak maken of we kunnen dit telefonisch in overleg doen. Als de auto op de gemaakte dag en tijd wordt overgedragen, dan zorgen wij voor de rest. We adviseren vooraf zo goed mogelijk zodat de realiteit aansluit op de verwachting. Het kan voorkomen dat we al doende diepliggende problemen constateren. In dat geval nemen we telefonisch contact op en lichten de stand van zaken toe.
Koplamp kapot
Een niet-werkende koplamp wordt vaak veroorzaakt door een defect lampje, slijtage van de fitting, een zekering die is doorgebrand, of een probleem met de bedrading. De oplossing begint met het controleren van de zekeringen en de bedrading. Als deze in orde zijn, is het waarschijnlijk dat het lampje zelf vervangen moet worden.
Halogeenlampen kosten ruwweg tussen de €10 en €20. Xenon- of LED-lampen zijn vaak duurder en variëren van €50 tot meer dan €150. De arbeidskosten variëren nogal omdat sommige koplampunits moeilijk bereikbaar zijn en een lampje wisselen niet zo simpel is als we graag zouden willen.
Radiateur lek
Een lekkende radiateur in een auto wordt vaak veroorzaakt door slijtage, corrosie, of beschadiging door steenslag. In de loop der tijd treeft corrosie op van het metaal of de afdichtingen. Daarnaast kunnen temperatuurschommelingen en druk op de leidingen scheuren veroorzaken. Een lekkende radiateur resulteert vaak in koelvloeistofverlies, wat oververhitting van de motor kan veroorzaken. De oplossing hangt af van de ernst van de schade: kleine lekkages kunnen soms worden gerepareerd met speciale afdichtmiddelen, maar in de meeste gevallen is vervanging noodzakelijk.
De kosten voor vervanging van een radiateur liggen doorgaans tussen de €200 en €600, inclusief arbeidskosten. Voor specifieke modellen of luxeauto’s kan dit onderdeel duurder uitvallen.
Richtingaanwijzer kapot
Een kapotte richtingaanwijzer in een auto kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is een defecte ‘knipperlamp’ de boosdoener. Als de lamp intact is, kan het probleem liggen bij de zekering, die mogelijk doorgebrand is. Een andere veelvoorkomende oorzaak is een defect in het relais dat het knippermechanisme aanstuurt. Dit kan worden herkend aan het feit dat de richtingaanwijzer helemaal niet knippert of juist te snel knippert. In zeldzamere gevallen kan er een probleem zijn met de bedrading of de stuurkolomschakelaar.
Een lamp vervangen kost gemiddeld €10 – €15, terwijl een relais of zekering vervangen €30 – €60 kan kosten. Complexere reparaties, zoals bedrading of de schakelaar, kunnen inclusief arbeid de €150 ruim overschreiden.
Accu leeg
Een lege accu in de auto kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is de dynamo kapot, meer daarover in onderstaande alinea. Slijtage is ook normaal, accu’s slijten na verloop van tijd, meestal na 3 tot 5 jaar en houden daardoor niet meer voldoende lading vast. Andere mogelijke oorzaken zijn een lekstroom in het elektrische systeem, bijvoorbeeld door een kapotte zekering of een accessoire dat continu stroom verbruikt. Een andere mogelijkheid is dat de accukabels of klemmen gecorrodeerd of los zitten, waardoor de accu niet goed oplaadt. De oplossing begint met een diagnose van de accu en het elektrische systeem.
Het vervangen van een accu kost in de meeste gevallen tussen de €80 en €200. Het verhelpen van van lekstromen of reparatie van aansluitingen kost al snel €50 tot €150.
Autoband lek
Een lege autoband kan verschillende oorzaken hebben, zoals een spijker of scherp voorwerp dat de band doorboort, een beschadigde velg, een lekkend ventiel, of normale slijtage die zwakke plekken in of op het rijvlak vn de band veroorzaakt. Het is belangrijk om de exacte oorzaak te achterhalen voordat actie wordt odernomen.
Een lekke band door een klein gaatje kan vaak worden gerepareerd met een plug of pleister, wat meestal tussen de €20 en €40 kost. Als de band ernstig beschadigd is, bijvoorbeeld door scheuren of overmatige slijtage, is vervanging noodzakelijk. De kosten voor een nieuwe band variëren van €70 tot vele honderden euros per band.
Centrale deurvergrendeling kapot
Vaak ligt het probleem aan een defecte actuator in een van de portieren, een kapotte zekering, of een storing in de bedrading of het relais. In modernere auto’s kan ook de elektronica of de sleutel zelf de oorzaak zijn, bijvoorbeeld door een lege batterij in de afstandsbediening of een fout in de centrale module.
De oplossing hangt af van de oorzaak: een zekering vervangen kost meestal maar tot €10, terwijl een actuator vervangen gemiddeld tussen de €100 en €250 kost (inclusief arbeidsloon). Bij een probleem met de centrale module of complexe elektronica kunnen de kosten oplopen van €300 tot een veelvoud daarvan.
Dynamo defect
De dynamo is verantwoordelijk voor het omzetten van mechanische energie in elektriciteit om de accu op te laden en elektrische systemen van stroom te voorzien. De accu laad niet meer op als de dynamo defect is. Een defect kan ontstaan door slijtage van interne onderdelen zoals koolborstels, lagers of de spanningsregelaar. Soms kan een losse of beschadigde aandrijfriem ook de oorzaak zijn. De oplossing hangt af van de ernst van het probleem: bij lichte schade kunnen bepaalde onderdelen worden gerepareerd of vervangen, terwijl bij uitgebreide schade de hele dynamo vervangen moet worden.
De kosten variëren afhankelijk van het type auto en dynamo: reparaties kosten doorgaans tussen €100 en €250, terwijl een complete vervanging vanaf €300 kan kosten, inclusief arbeidsloon.
Achterlicht kapot
Meestal is de lamp doorgebrand, wat eenvoudig te verhelpen is door de lamp te vervangen. Andere oorzaken kunnen een losse of corroderende aansluiting, een defecte zekering, of een beschadigde bedrading zijn. Bij moderne auto’s met LED-achterlichten kan een interne elektronica storing het probleem veroorzaken, wat een complexere reparatie vereist. De oplossing begint met een diagnose om de exacte oorzaak vast te stellen.
Een kapotte halogeenlamp kost ongeveer €10 tot €20. LED-achterlichten kan dit variëren van €50 tot €150. De arbeidskosten zijn afhankelijk van de auto en het type lichtunit. Bij bedradingsproblemen liggen de kosten al snel tussen de €60 en €120.
Schokbrekers kapot
Schokbreker problemen ontstaan meestal door slijtage, slechte wegomstandigheden en een zware belasting van het voertuig kunnen dat proces versnellen. Symptomen van defecte schokbrekers zijn onder andere een stuiterende auto, verminderde wegligging en een langere remweg.
De kosten van het vervangen van schokbrekers variëren afhankelijk van het merk en model van de auto. Gemiddeld liggen de kosten tussen de €300 en €600 voor twee schokbrekers, inclusief arbeidskosten. Het is aan te raden beide schokbrekers van dezelfde as tegelijkertijd te vervangen om een gelijkmatige werking te waarborgen.
Raam gaat niet meer open of dicht
Wanneer autoramen niet meer openen of sluiten, is dit vaak te wijten aan een kapotte zekering, defect in het elektrische mechanisme of de raammotor. Mogelijke oorzaken zijn een kapotte schakelaar, een versleten motor, gebroken kabels, of een vastgelopen raamgeleider.
Het vervangen van een schakelaar kost gemiddeld €50 tot €100. Een nieuwe raammotor of complete raammechanisme kost doorgaans €150 tot €400. In sommige gevallen is smeren van de geleiders of een kleine reparatie voldoende, wat de kosten kan beperken.
Uitlaat of knalpot lek
Een lekke knalpot of uitlaat ontstaat vaak door roestvorming, wat veroorzaakt wordt door vocht en vuil dat zich ophoopt in de uitlaatpijp. Dit kan na verloop van tijd kleine gaatjes of scheuren veroorzaken. Ook kan fysieke schade, zoals een harde klap tegen een verkeersdrempel, leiden tot een lek. Een lek in de uitlaat zorgt voor een harder geluid en kan de motorprestaties en brandstofefficiëntie verminderen. De oplossing hangt af van de omvang van de schade. Kleine gaatjes kunnen worden gerepareerd met een uitlaatkit of klem, terwijl een ernstig beschadigde uitlaat vervangen moet worden.
Reparatiekosten variëren van €50 tot €150, terwijl een volledige vervanging tussen €250 en €700 kan kosten, afhankelijk van het type auto en de uitlaat.
Binnenverlichting kapot
Vaak is de boosdoener een kapotte zekering, een defect lampje, een versleten deurcontactschakelaar, of een probleem met de bedrading. Soms kan een elektronische module de fout veroorzaken. De oplossing begint met een diagnose: eerst een check van de zekeringen en waar nodig vervangen. Is de lamp defect, dan kan deze eenvoudig worden vervangen. Problemen met de bedrading of module vereisen meer werk, zoals het doormeten van circuits en het repareren of vervangen van onderdelen.
De kosten variëren: een eenvoudige zekering of lamp vervangen kost ongeveer €20 – €50, terwijl een complexe bedrading- of module-reparatie tussen €150 en €500 kan liggen.
Niet (goed) werkende autoremmen
Een niet- of slecht werkende autorem kan veroorzaakt worden door verschillende factoren, zoals versleten remblokken of remklauwen, vervuilde of beschadigde remschijven, een lek in het remsysteem of een defecte hoofdremcilinder. Bij hydraulische remsystemen kan ook lucht in de remleidingen zorgen voor een zwakke of sponzige remwerking.
Vervangen van remblokken kost doorgaans €100 tot €150 per as, remschijven vervangen kost €150 tot €300 per as en de kosten voor reparatie van het remsysteem bedragen gemiddeld €200 – €600. Voor kleine problemen, zoals het ontluchten van het remsysteem, liggen de kosten meestal tussen €50 en €100.
Welke auto-onderdelen gaan het vaakst kapot?
- Ontstekingsgerelateerd: kabels, bougies, bobine en dynamo;
- Motorgerelateerd: cilinderkop, zuigers koppakking en kleppendeksel pakking;
- Verbrandingsgerelateerd: injectoren, turbo, luchtfilters, brandstofpomp, brandstoffilter, brandstofleiding en kleppen;
- Koelingsgerelateerd: radiator, koelventilator, thermostaat, waterpomp, intercooler, temperatuursensor en koelvloeistof;
- Distributie gerelateerd: distributieriem, distributieketting, multiriem, v-riem of snaar, nokkenas, krukas, rollen en waterpomp;
- Verlichtingsgerelateerd, kopverlichting, achterverlichting, richtingsverlichting, mistverlichting, remverlichting, interieur verlichting, dashboardverlichting, kentekenverlichting en lichtsensoren.
- Gerelateerd aan onderstel: schokdempers, vering, banden, velgen, (tpms) ventielen;
- Emmisie gerelateerd: uitlaat, spruitstuk, katalysator, dempers, uitlaatpijp, uitlaatklem en uitlaatrubber.
- Stuurinrichting: kogels, wiellagers, aandrijfas, draagarmen en rubbers, stuurhuis en stuurbekrachtiging.
Heb je vragen?
Bel 076 – 58 762 39, stuur een Whatsapp naar 06-23 57 0 684 of email naar contact@autobedrijfbroeders.nl.