Wees zuinig op jezelf en je portemonnee
Waarom is bandenspanning belangrijk?
a. Veiligheid
Als je banden te zacht zijn, dan merk je dat je auto minder goed reageert in bochten of bij plotseling remmen. Je grip op de weg wordt minder. En nog erger: er is een grotere kans dat je een klapband krijgt, vooral bij warm weer of hoge snelheid.
Zijn je banden juist te hard? Dan voel je elke hobbel en put in de weg. Ook slijt je band dan vaak in het midden sneller af en dat kan weer voor problemen zorgen.
b. Brandstofverbruik
Een goed opgepompte band rolt soepeler over het wegdek. Dat betekent dat je motor minder hard hoeft te werken en dat scheelt energie. Zijn je banden te slap, dan verbruik je dus meer brandstof of batterij dan nodig is. En foutieve bandenspanning resulteert in onnodige CO2 uitstoot.
c. Levensduur van je banden

Hoe weet je wat de juiste spanning is?
1. Instructieboekje
2. Info plaatje in je auto
Meestal zit er een plaatje met de aanbevolen spanning in de deurstijl van de bestuurderskant of bij het klepje van de tankdop. Daar staan vaak twee waarden: eentje voor normale belasting en eentje voor als je auto vol zit of als je een aanhanger trekt.
3. Websites of apps
Meestal zit er een plaatje met de aanbevolen spanning in de deurstijl van de bestuurderskant of bij het klepje van de tankdop. Daar staan vaak twee waarden: eentje voor normale belasting en eentje voor als je auto vol zit of als je een aanhanger trekt.
Hoe controleer je de bandenspanning?
* Gebruik een bandenspanningsmeter
Bij veel tankstations staat er eentje bij de pomp. Je kunt ook zelf een bandenspanningsmeter kopen. Steek hem op het ventiel van de band en je ziet direct de druk in bar.
* Doe het bij koude banden
Meet altijd als je nog niet gereden hebt of hooguit een paar kilometer. Als banden warm zijn, is de druk hoger en meet je dus niet zuiver.
* Regelmatig controleren

Wat zijn TPMS-sensoren?
Sinds november 2014 zijn nieuwe auto’s in Europa verplicht uitgerust met een TPMS-systeem: Tyre Pressure Monitoring System. Dat is een elektronisch systeem dat in de gaten houdt of je bandenspanning afwijkt.
Er zijn twee soorten:
Direct TPMS: hierbij zit er een klein sensortje in elk wiel dat de druk meet en naar je dashboard stuurt.
Indirect TPMS: hierbij meet het systeem via de ABS-sensoren of de omtrek van een wiel verandert, wat kan wijzen op een lage bandenspanning.
⚠️ Let op bij bandwissels of nieuwe velgen: Als je TPMS-sensoren hebt, moet je die laten controleren of opnieuw laten instellen. Anders krijg je een foutmelding op je dashboard of werkt het systeem niet goed meer.
Extra tips van de keurmeester
Banden aan dezelfde kant (links of rechts) moeten altijd dezelfde druk hebben.
Voor- en achterbanden mogen wél van elkaar verschillen. Dat staat meestal ook op de sticker in je auto.
Zware belading of aanhanger? Pomp je banden iets harder op dan normaal.
Winterbanden? Die mogen ook iets meer druk hebben, omdat kou de spanning iets laat dalen.
Als je twijfelt of je bandenspanning goed is, vraag het gerust even aan ons. Liever een minuutje extra aandacht dan onnodige schade of pech onderweg. Je banden zijn je enige contact met de weg dus daar wil je gewoon zeker van zijn!