De juiste bandenspanning is belangrijk voor veiligheid, brandstofverbruik en comfort.

De beste bandenspanning: wat je moet weten en doen

Wees zuinig op jezelf en je portemonnee

Het is slim om even stil te staan bij je banden en bandenspanning. Het heeft direct effect op je veiligheid, de levensduur van de band en je brandstofverbruik. In dit blog focus ik alleen op de bandenspanning en Tyre Pressure Monitoring System (TPMS). En ik leg uit waar je op moet letten.

Waarom is bandenspanning belangrijk?

a. Veiligheid

Als je banden te zacht zijn, dan merk je dat je auto minder goed reageert in bochten of bij plotseling remmen. Je grip op de weg wordt minder. En nog erger: er is een grotere kans dat je een klapband krijgt, vooral bij warm weer of hoge snelheid.
Zijn je banden juist te hard? Dan voel je elke hobbel en put in de weg. Ook slijt je band dan vaak in het midden sneller af en dat kan weer voor problemen zorgen.

 

b. Brandstofverbruik

Een goed opgepompte band rolt soepeler over het wegdek. Dat betekent dat je motor minder hard hoeft te werken en dat scheelt energie. Zijn je banden te slap, dan verbruik je dus meer brandstof of batterij dan nodig is. En foutieve bandenspanning resulteert in onnodige CO2 uitstoot.

 

c. Levensduur van je banden

Als je de juiste spanning aanhoudt, slijten je banden mooi gelijkmatig. Daardoor gaan ze een stuk langer mee. Te zachte banden slijten vooral aan de zijkanten, te harde banden juist in het midden. Regelmatig controleren bespaart je dus nieuwe banden.
Pomp je banden zelf op tot de juiste spanning of laat ons het doen

Hoe weet je wat de juiste spanning is?

1. Instructieboekje

In het boekje van je auto staat precies welke bandenspanning je moet aanhouden. Kijk daarbij goed naar het type band (zomer, winter of all-season) én of je auto zwaar beladen is.

2. Info plaatje in je auto

Meestal zit er een plaatje met de aanbevolen spanning in de deurstijl van de bestuurderskant of bij het klepje van de tankdop. Daar staan vaak twee waarden: eentje voor normale belasting en eentje voor als je auto vol zit of als je een aanhanger trekt.

 

3. Websites of apps

Meestal zit er een plaatje met de aanbevolen spanning in de deurstijl van de bestuurderskant of bij het klepje van de tankdop. Daar staan vaak twee waarden: eentje voor normale belasting en eentje voor als je auto vol zit of als je een aanhanger trekt.

 

Hoe controleer je de bandenspanning?

* Gebruik een bandenspanningsmeter

Bij veel tankstations staat er eentje bij de pomp. Je kunt ook zelf een bandenspanningsmeter kopen. Steek hem op het ventiel van de band en je ziet direct de druk in bar.

 

* Doe het bij koude banden

Meet altijd als je nog niet gereden hebt of hooguit een paar kilometer. Als banden warm zijn, is de druk hoger en meet je dus niet zuiver.

 

* Regelmatig controleren

Minstens één keer per maand even checken. En zeker voor je op vakantie gaat of een lange rit maakt. Zo voorkom je verrassingen.
Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) is een elektronisch systeem dat in de gaten houdt of je bandenspanning afwijkt.

Wat zijn TPMS-sensoren?

Sinds november 2014 zijn nieuwe auto’s in Europa verplicht uitgerust met een TPMS-systeem: Tyre Pressure Monitoring System. Dat is een elektronisch systeem dat in de gaten houdt of je bandenspanning afwijkt.

Er zijn twee soorten:

  • Direct TPMS: hierbij zit er een klein sensortje in elk wiel dat de druk meet en naar je dashboard stuurt.

  • Indirect TPMS: hierbij meet het systeem via de ABS-sensoren of de omtrek van een wiel verandert, wat kan wijzen op een lage bandenspanning.

⚠️ Let op bij bandwissels of nieuwe velgen: Als je TPMS-sensoren hebt, moet je die laten controleren of opnieuw laten instellen. Anders krijg je een foutmelding op je dashboard of werkt het systeem niet goed meer.

 

Extra tips van de keurmeester

  • Banden aan dezelfde kant (links of rechts) moeten altijd dezelfde druk hebben.

  • Voor- en achterbanden mogen wél van elkaar verschillen. Dat staat meestal ook op de sticker in je auto.

  • Zware belading of aanhanger? Pomp je banden iets harder op dan normaal.

  • Winterbanden? Die mogen ook iets meer druk hebben, omdat kou de spanning iets laat dalen.

 

Als je twijfelt of je bandenspanning goed is, vraag het gerust even aan ons. Liever een minuutje extra aandacht dan onnodige schade of pech onderweg. Je banden zijn je enige contact met de weg dus daar wil je gewoon zeker van zijn!