Autobanden voor de zomervakantie

Alles over autobanden voor de zomervakantie

Ga je deze zomer op pad met de auto?

Het is slim om even stil te staan bij je banden. In dit blog leg ik helder uit waar je op moet letten: van bandenspanning en maat tot profieldiepte en van balanceren tot het bandenlabel.

Welke banden heb je eigenlijk nodig?

Voor je veilig en zuinig de weg op kunt, moeten je banden passen bij jouw auto én je rijstijl. Maar hoe weet je welke banden dat zijn? 

De eerste stap is de bandenmaat. Die vind je meestal in het instructieboekje van je auto, aan de binnenkant van het portier of op de zijkant van de huidige band. De maat ziet er ongeveer zo uit: 205/55 R16. Elk onderdeel van die code heeft een functie: de breedte, de hoogte-breedteverhouding, het type band (R = radiaal), en de velgdiameter.

Dan is er de keuze van de soort band. Veel mensen twijfelen hierover, zeker in Nederland waar het klimaat alle kanten op gaat. Kort gezegd:

  • Zomerbanden presteren het best bij temperaturen boven de 7°C. Ze geven veel grip en zorgen voor een korte remweg op droge én natte wegen.
  • Winterbanden zijn ideaal bij kou, sneeuw of ijzel. Ze hebben een zachtere rubbersamenstelling die bij lage temperaturen flexibel blijft.
  • All-seasonbanden zijn een compromis. Handig als je weinig kilometers maakt of niet vaak de grens over gaat in de winter, ze scoren meestal net iets minder in extreme omstandigheden.
Autoband maatvoering ziet er ongeveer zo uit: 155/80 R13. Deze code werkt als volgt: de breedte, de hoogte-breedteverhouding, het type band (R = radiaal), en de velgdiameter.

Wanneer is het tijd om banden te vervangen?

Een belangrijke, en vaak vergeten, vraag. Want zelfs al rijd je weinig, banden slijten. De wettelijke minimale profieldiepte is 1,6 mm, maar de ANWB en andere experts adviseren om bij 2 à 2,5 mm je zomerbanden al te vervangen. Bij winterbanden ligt die grens hoger, rond de 4 mm.

Hoe controleer je dat? Heel simpel:

  • Gebruik een profielmeter of een muntje (bijvoorbeeld een 1-euromunt: zie je het goudkleurige randje nog volledig? Dan is je profiel te laag).
  • Kijk ook naar scheurtjes, droogteplekken of oneffen slijtage – dit kan duiden op verkeerde bandenspanning, uitlijning of balancering.

Weetje het niet zeker? Rij even langs, dan check ik het voor je

Waarom zijn sommige banden veel duurder dan andere?

Bandenprijzen lopen flink uiteen. Je hebt budgetmerken, A-merken en alles daartussenin. Die prijsverschillen komen door factoren die op het bandenlabel staan zoals:

  • Levensduur
  • Rubbersamenstelling en grip
  • Remprestaties bij regen
  • Geluidsproductie en brandstofverbruik
  • Merkbekendheid en marketing

Het bandenlabel is overigens een indicatie, geen heilige graal. Goedkope banden zijn niet per se onveilig, A-merken scoren vaak hoger in onafhankelijke testen. Onafhankelijke bandentests anno 2025 van bijvoorbeeld ANWB of AutoWeek kijken breder, bijvoorbeeld naar slijtvastheid en prestaties bij noodstops.

Autoband markeringen: breedte, constructie, maximale belasting en snelheid

Bandenmanagement is geen hogere wiskunde

Hieronder 3 vragen over autobanden die ik vaak hoor in de werkplaats, met korte antwoorden:

Wat is het verschil tussen balanceren en uitlijnen?

Balanceren voorkomt trillingen in je stuur of stoel (bijv. door een ongelijk gewicht in je wiel). Uitlijnen zorgt ervoor dat je wielen exact in de juiste hoek staan, zodat je banden gelijkmatig slijten. Beide zijn belangrijk, maar doen iets totaal anders.

Kan ik mijn oude banden inruilen?

Soms wel. Als je banden nog redelijk zijn, kunnen ze soms nog gebruikt worden als tweedehands.

Wat is de invloed van rijgedrag op bandenslijtage?

Veel remmen, hard optrekken of bochten sportief nemen vreet je bandenprofiel op. Rustig en gelijkmatig rijden is beter voor je banden én je portemonnee.

Je vindt het juiste spanningsadvies meestal op een sticker aan de binnenkant van het tankklepje of het portier.

Klaar voor vertrek? Check dit even

Voor je deze zomer met een volgeladen auto richting vakantieadres rijdt, is een bandencheck geen overbodige luxe. Vraag aan ons om een korte controle op:

  • Profieldiepte en algehele staat
  • Uitlijning en balans
  • Of je banden passen bij je bestemming en het seizoen
  • Bandenspanning (zeker met extra gewicht): te zachte banden zorgen voor meer slijtage en hoger verbruik, te harde banden geven minder grip. Je vindt het juiste spanningsadvies meestal op een sticker aan de binnenkant van het tankklepje of het portier.

We hebben voor elke auto de juiste band zodat je verzekerd bent van de juiste wegligging.