Al tientallen jaren lang help ik mensen met hun auto’s. Dat is iets wat ik altijd heb gewild en altijd heb gedaan. Keuren, repareren en adviseren gaat me goed af, dat kan ik allemaal doen zoals ik ben. Ik sta altijd klaar om mijn kennis te delen. Ik heb mijn bedrijf opgebouwd door gewoon goede dingen te doen met mijn ervaring en kennis over auto’s. Ooit was dat genoeg, tevreden klanten die aan hun familie, vrienden en kennissen vertellen dat ze goed geholpen zijn. Daar was ik telkens trots op en het was mond-tot-mond reclame die nieuwe klanten bracht.
Website, reviews en communicatie apps
Verandering en vernieuwing
Contactmomenten en methodes
Het contactmoment en de contactmethode verschuift en ik ben steeds vaker blind tot het moment dat de auto op de brug staat, dat is niet prettig. De opkomst van kunstmatige intelligenties zoals ChatGPT en Gemini voelt als een spelverandering waar ik nog geen goed antwoord op heb. Ik heb het gevoel dat ik van een weg wordt geduwd waarvan ik alle bochten, kuilen, verkeerslichten, tankstations, parkeerplaatsen en garages ken. Ai’s zijn nu adviseurs en verkeersregelaars die aansturen hoe mensen geinformeerd en geholpen worden.
Hou me ten goede, ik ben totaal niet tegen verandering, als iets beter en/of sneller kan dan ben ik voor. Ai sneller ja, beter mwa. Ik hoor regelmatig in mijn praktijk dat auto eigenaren en vlootmanagers zijn ‘geholpen’ met een theoretische voorspelling die afwijkt van de praktijk. Het is sowieso onaangenaam voor klanten om op het verkeerde been gezet te worden. Daarna is het de schone taak aan mij of mijn monteurs om mensen wel goed voor te lichten en praktisch te helpen. Hoe kan ik binding houden en iets opbouwen en niet slechts de handjes worden van Ai-platforms?
Ai heeft nog zo zijn beperkingen
Ai’s kunnen heel veel goed. Op termijn vast ook wel geluidjes beoordelen als ze daarvoor getraind worden of zelfs zonder reukvermogen de betekenis van geuren in overweging nemen als mensen die geurtjes goed weten te beschrijven. Maar op gevoel en de tast iets beoordelen of repareren. zit er niet in. Hoe dan ook missen Ai’s het creatief inzicht, hebben geen flauw idee over morele oordelen en hebben al helemaal geen emoties. Ik snap tenministe hoe vervelend het is voor mensen als hun auto uit de roulatie is, om te vernemen dat er problemen zijn en hoe vervelend het is om zuurverdiend geld te moeten uitgeven en tegelijkertijd zo te jongleren dat daarna nog boodschappen gedaan kunnen worden. Een Ai kent geen zorgen, ik en mijn klanten wel.
Roeien, stoeien of op mijn rug liggen?
Het voelt alsof mijn harde werk om online te helpen niet meer nodig is terwijl ik er ook van overtuigd ben dat mijn expertise en menselijke aanpak nog steeds van dienst kunnen zijn in het voortraject en natraject. Ik wil mijn klanten online beter van dienst zijn dan Ai-systemen. Maar eerlijk gezegd: ik weet niet goed hoe. Moet ik tijd besteden om informatie op mijn website te zetten die Ai’s vervolgens gebruiken zonder dat ik invloed heb of ze dat goed doen of niet? Moet ik roeien tegen de stroom in, of stoeien met algoritmes die elke dag veranderen of moet ik afwachten totdat ik de mensen zie en pas vanaf dat moment gaan helpen?